Temat ten realizowałam w klasie licealnej o profilu kształtowanie środowiska i LO, mam nadzieję, ze konspekt ten zostanie wykorzystany w pracy dydaktycznej przez kolezanki i kolegów. na niebiesko podano oczekiwane odpowiedzi uczniów.
Scenariusz zajęć: opracowała Agnieszka Michalak-Ochrem
Temat: A co dalej z odpadami?
Cele:
Wiadomości: uczeń zna pojęcia odpady, recykling, surowce wtórne.
Umiejętności: uczeń potrafi segregować odpady ze względu na materiał z którego zostały wykonane, zna grupy odpadów powstających w gospodarstwie domowym.
Postawy: uczeń rozumie konieczność i znaczenie odzyskiwania surowców wtórnych.
Metody: Praca w grupach, mapa mentalna.
Pomoce dydaktyczne: Karta pracy ucznia, pojemniki z odpadami.
Wstęp:
Prowadzący prosi uczniów o wyjaśnienie pojęcia odpady. [proponowana odpowiedź: odpady to każdy zużyty przedmiot, substancja stała lub ciekła, powstała w wyniku działalności gospodarczej człowieka lub jego bytowania, przeznaczona do usunięcia, jako nieprzydatna do dalszego wykorzystania, nie jest odprowadzana do wody!]
Prowadzący prosi by uczniowie ustalili: jakie zachowania ludzi wpłynęły na wzrost wielkości odpadów w ostatnich latach. [oczekiwana odpowiedź: - wzrost dobrobytu a więc artykułów wszelkiego rodzaju, - produkcja przedmiotów jednorazowych, - drogie i kłopotliwe naprawy, więc lepiej kupić coś nowego, - nowe typy i marki, które musi się mieć koniecznie, - przesada z nadmiarem opakowań, pakuje się produkty nawet wtedy gdy tego nie wymagają, lecz tylko ze względów reklamowych, - wzrost domostw z urządzeniami grzewczymi, w których nie można spalać odpadów (piece gazowe, elektryczne)]
Rozwinięcie:
1. Prowadzący prosi o przeanalizowanie polecenia pierwszego z karty pracy. Praca w 3-4 osobowych grupach
Polecenie 1. Przeanalizuj rysunki i odpowiedz na pytania:
a). Co człowiek robi ze swoimi odpadami?
b). Jakie to stwarza problemy?
Uczniowie uzupełniają mapę.
należy :
- znaleźć miejsce
- ująć metan
- odizolować wody gruntowe od wysypiska
- brzydki zapach.. |
|
- problem składowania popiołów
|
|
- zanieczyszcza wody
- zagrożenie dla zwierząt - brudne plaże
|
|
TWORZY WYSYPISKA ŚMIECI |
SPALA |
ZATAPIA W MORZU |
|
|
|
|
|
|
|
|
ODPADY |
|
|
|
|
|
|
|
|
PRZETWARZA I WYKORZYSTUJE |
NIEBEZPIECZNE ODPADY SKŁADUJE |
ZAKOPUJE |
|
- zorganizowanie systemu zbierania odpadów
- pojemniki na segregację
- musi być odbiorca
- przetwarzanie
|
|
- pozostają niebezpieczne przez tysiące lat - nie wiemy jak się pozbyć niebezpiecznych odpadów
|
|
- trujące związki mogą przenikać do gleby i wód gruntowych
- wysokie koszty oczyszczania skażonego terenu
|
2. Prowadzący rozdaje grupom pojemniki z różnymi odpadami i prosi by uczniowie podzielili je na grupy podobnej kategorii. Zamiast pojemników z odpadami można przygotować kartoniki z nazwami odpowiednich odpadów. Po ustaleniu kategorii odpadów prowadzący prosi, by uczniowie w 3-4 osobowych zespołach zastanowili się jak można wykorzystać wymienione odpady?
Propozycja odpowiedzi:
ODPADY
metale |
papier |
szkło |
odpady organiczne |
opakowania
plastikowe |
tekstylia |
Wykorzystanie
przerobić na nowe beczki, puszki i inne przedmioty
|
gazety, opakowania, chusteczki higieniczne
|
po dezynfekcji można ponownie napełnić lub przetopić i przerobić
|
przerobić na kompost
|
meble ogrodowe, kosze na śmieci, materiały budowlane i izolacyjne, po przetworzeniu do produkcji dywanów |
z włókien naturalnych
biowłóknik do rekultywacji składowisk a ze sztucznych geowłókniny do budowy autostrad |
3. Prowadzący zadaje pytania:
- Dlaczego warto segregować odpady?
[łatwiej je powtórnie wykorzystać]
- Jak nazywamy odpady, które można powtórnie wykorzystać?
[surowce wtórne]
4. Prowadzący prosi o wykonanie polecenia 2 z karty pracy.
Polecenie 2. Schemat przedstawia sposób zagospodarowania odpadów, w miejsce liter: A,B,C,D,E,F,G wstaw poniższe pojęcia.
Pojęcia: surowiec, składowanie, odpady, gospodarcze wykorzystanie,
recykling, produkt, spalanie.
5. Uczniowie zapisują wnioski i definiują pojęcie recykling:
- Każdy odpad staje się surowcem z chwilą jego zagospodarowania.
- RECYKLING to forma utylizacji, odzyskiwanie surowców wtórnych z materiałów odpadowych.
A jak starczy czasu:
6. Prowadzący prosi by uczniowie zaplanowali działania, które należy podjąć, by wprowadzić selektywną zbiórkę odpadów na osiedlu. [Np: budowanie świadomości ekologicznej przez odpowiednie szkolenia dzieci, młodzieży i dorosłych, lekcje w szkole, konkursy, reklama, dużo pojemników do segregacji odpadów, sprawny odbiór odpadów, kary za nieprzestrzeganie zasad, odpowiednie uregulowania prawne, zachęcenie sprzedawców do sprowadzania produktów w opakowaniach ekologicznych...]
KARTA PRACY UCZNIA
1. Przeanalizuj poniższe rysunki i odpowiedz na pytania.
a) Co człowiek robi ze swoimi odpadami? b) Jakie to może stwarzać problemy?
2. Schemat przedstawia sposób zagospodarowania odpadów. W miejsce liter wstaw poniższe pojęcia: surowiec, składowanie, odpady, gospodarcze wykorzystanie, recykling, produkt, spalanie.
Scenariusz zajęć: opracowała Agnieszka Michalak-Ochrem
|